אני בונה קשתות מנוסה (Archetier) ותחת ידי יצאו עשרות קשתות, לנגני כלי מיתר בארץ ובחו"ל. למדתי בצרפת תחת הדרכתו של המאסטר Gilles Duhaut מבוני הקשתות הידועים באירופה.
לאחר שנים רבות של בניית כלי נגינה ותיקון של כלי קשת, כינורות וגיטרות, ולאחר שנים של נגינה על כינור – הבנתי עד כמה הקשת היא קריטית בהפקת הצליל מהכלי. בלי להגזים, מדובר בעולם ומלואו.
בתור בונה כלי נגינה, לא התקשתי לאסוף מידע מפה ומשם, ולבנות את הקשתות הראשונות כסוג של ניסוי. באמצעות מדריכים וספרות מקצועית ולאחר אינספור קשתות, הגעתי לשלב שהקשתות טובות ומקבלות ביקורות חיוביות מנגנים. יחד עם זאת, רציתי יותר מזה, רציתי להגיע לדקויות הקטנות והעדינות ביותר, אלו שעושות את ההבדל.
נשאתי את עיני לצרפת, ארץ מולדת הקשת המודרנית (החל מהמאה ה-18 ואילך), ביתם של בוני הקשתות הטובים בעולם כגון פשה, לה-מי, טורט ורבים וטובים ואחרים. ומפה לשם, מצאתי את עצמי לומד בצרפת, בעיר בשם טור (דרומית מזרחית לפריז, למרגלות נהר הסן), אצל המאסטר Gilles Duhaut המפורסם בקשתותיו בכל העולם מזה כארבעה עשורים.
את השאלה הזו נשאלתי עשרות פעמים, על ידי תלמידים, נגנים מקצועיים ומי לא.
לפני שנכנס לעומק, הערת ביניים לכל מי שחושב שקשת בעבודת יד זה עניין מאוד יקר. זה לא נכון. קשת בעבודת יד לא חייבת להיות יקרה יותר מקשת תעשייתית. בהמשך נכנס לזה
טריים – בגלל שנדרש ייצור המוני ומהיר. עצים לבנייה הם כמו יין, נדרש יישון של שנים רבות כדי להגיע לתוצאה הרצויה. מכאן ששימוש בעץ טרי מהווה חיסרון של ממש.
נבחרים בקפידה – מדובר בעצים שיושנו שנים ארוכות (לפעמים עשרות שנים – תלוי באיכות הקשת אליה רוצים להגיע).
מהיר – מאותה סיבה כמו קודם – עבור ייצור המוני, נדרשת מהירות ויעילות. הבעיה היא שעץ שנחתך משנה בהדרגה את אופיו, ומתעוות (דפורמציה), ונוצר מצב שהקשת אצל הנגן, היא לא אותה קשת שיצאה מהמפעל. לכן עבודה מהירה לא מומלצת.
איטי – עובדים על העץ בשלבים, כאשר לאחר שחותכים אותו, מחכים לראות באיזו צורה הוא משנה את אופיו. זה מביא לכך שהקשת תשאר יציבה באופייה מיום סיום בנייתה לאורך כל ימי חייה.
תעשייתי – במפעלים משתמשים במכונות כרסום וחריטה מאוד מהירות ויעילות אך עם התייחסות מינמלית לפגמים בעץ תוך כדי תהליך. דבר זה מביא לרמה פחות טובה של הקשת.
ידני – בעבודת יד, יכול הבונה לפסול חלק מהעץ תוך כדי תהליך אם גילה חולשה בחומר או אם כיוון הסיבים משתנה. לדוגמא בעץ מסוג אבוני, רק בגילוף ביד ניתן להרגיש את כיוון הסיבים וזרימתם.
בסוף התהליך – בבנייה התעשייתית הקשת נשקלת (אם בכלל) בסוף התהליך, ובמידה ואינה במשקל הרצוי, מנסים לבצע איזון חיצוני.
תוך כדי תהליך – בעבודת יד, מתבצעת שקילה מדוייקת בכל שלב בתהליך. קשת שהגיעה לסוף התהליך במשקל לא תקין, היא עקרונית קשת פגומה. כל איזון חיצוני יפגע באופייה, ולכן לא יבוצע.
מהיר – במפעל, העץ מקומר לצורת הקשת תוך שניות ספורות. היות ו"הרצון" של העץ הוא לחזור לצורותו המקורית (נסו לכופף ענף קטן של עץ, בלי לשבור אותו, ותראו בעצמכם איך הוא חוזר לצורתו המקורית), זה מביא לקשת שהיא פחות גמישה, ובהתאם לכך הסאונד שתפיק יהיה פחות טוב.
איטי – חימום איטי ועבודה ארוכה והדרגתית אשר מביאים את העץ לצורתו הסופית. תהליך זה מבטיח שהקשת תהיה גמישה ובהתאם לכך הסאונד שתפיק יהיה הרבה יותר טוב.
איטי – חימום איטי ועבודה ארוכה והדרגתית אשר מביאים את העץ לצורתו הסופית. תהליך זה מבטיח שהקשת תהיה גמישה ובהתאם לכך הסאונד שתפיק יהיה הרבה יותר טוב.
בעבודת יד – בונה לא יוציא תחת ידו קשת עם שיער זנב סוס מרמה ירודה. אני משתמש בשיער מהאיכות הגבוהה ביותר במצב טרי ושמור.
במפעלים תעשתייתים משתמשים בחלקי מתכת זולה (כמו נחושת) ומצפים אותה בציפוי חיצוני לא עמיד במיוחד (אם כי כזה שנראה טוב מבחינה ויזואלית). הבעיה היא שהציפויים הזולים נשחקים תוך זמן קצר, אבל יותר גרוע, לעתים קרובות, היות והמשקל של המתכות הזולות לא מדוייק, נוצר חוסר איזון בקשת בעת הנגינה.
בקשתות בעבודת יד חלקי המתכות הן מחומרים איכותיים כגון כסף, זהב, וסגסוגות מלאות של ניקול וכסף. זה מבטיח עמידות לאורך שנים, ויכולת שקילה ומדידה, שמביאה לאיזון של הקשת בעת הנגינה.
בקשתות התעשייתיות משתמשים בלכות (ציפוי סינטטי להגנה על העץ) עבות וכבדות אשר נראות נפלא, אבל לעתים קרובות נועדו על מנת להסתיר את מראהו האמיתי של העץ, אשר כאמור נוצר מחומר גלם ירוד. מעבר לכך, לקות כבדות "בולעות" את הסאונד ולא נשמעות טוב.
בקשתות התעשייתיות משתמשים בלקות (ציפוי סינטטי להגנה על העץ) עבות וכבדות אשר נראות נפלא, אבל לעתים קרובות נועדו על מנת להסתיר את מראהו האמיתי של העץ, אשר כאמור נוצר מחומר גלם ירוד. מעבר לכך, לקות כבדות "בולעות" את הסאונד ולא נשמעות טוב.
כמובן שקשת מקצועית לחלוטין בעבודת יד זה עניין של אלפי דולרים. קשתות מהסוג הזה אני בונה לנגנים
מהשורה הראשונה. יחד עם זאת, הבנתי שאני רוצה לאפשר את החוויה של השימוש בקשת מסורתית,
לתלמידים וסטודנטים אשר אין באפשרותם לקנות קשתות במחירים אלו. לאחר הרבה מאוד ניסויים,
הגעתי למצב שאני מספק קשתות לתלמידים החל ממחיר של 2,800 ש"ח!
התחלתי לחקור אסכולות שונות לבניית קשתות, ומצאתי שבתקופה של המעבר לשימוש בקשתות מודרניות (באיזור המאה ה-18) נוצר ביקוש אדיר לקשתות, והבונים היו צריכים למצוא פתרונות לעמידה בקצב הייצור. לשם כך הם פיתחו שיטות אשר נועדו לקצר את משך ייצור הקשת, אמנם זה הביא לקשתות שהן לא מושלמות, אבל עדיין ברמה גבוהה מאוד (מעבר לכל מה שמפעל תעשייתי מסוגל לייצר היום).
בשיטה זו אני יכול להציע לתלמידים קשת שהיא אמנם לא מושלמת, אבל היא תהיה עשרות מונים טובה יותר מקשת תעשייתית שיקנו במחיר זהה.מובן שאני גם מייצר לפי מיטב המסורת הצרפתית קשתות בעלות מלאה שכל חלק וחלק בקשת נעשה בעבודת יד ובמירב הדיוק – ניתן גם לבקש העתקים מדויקים של קשתות מפורסמות.
בסרטון תוכלו להתרשם מתהליך מלא של קשת בבניה מסורתית
כך נראה תהליך ייצור הקשתות בבית המלאכה שלי
לרביד ניסיון רב בכל הקשור לעולם הגיטרות: תיקון גיטרות, תיקון גיטרות בס, אפקטים לגיטרה, סט-אפ (סטאפ – setup), פיקאפים (pickups), מכירת מיתרים, פדאלים לגיטרה, תיקון שברים בגוף ובצוואר, תיקוני צבע ועוד..
רביד עובד בסדנה פרטית, הממוקמת ברחובות, לבאים לחנות כלי נגינה מכיוון נס ציונה , ראשון לציון (ראשל"צ) , חולון, מומלץ לנסוע ברחוב הרצל.
לבאים מכיוון צומת ביל"ו ,מודיעין, גדרה, מזכרת בתיה , רמלה, לוד, אשדוד, יבנה, מומלץ להגיע דרך צומת בי"לו. בבית המלאכה שלו תוכלו להתרשם מעבודותיו וממקצועיותו.
בצמוד לבית המלאכה יש מבחר כלי נגינה למכירה,מגברים ומוצרים נלווים, חדשים ומשומשים במחירים ותנאי תשלום נוחים. בין היתר רביד מתקן ומשפץ את כל מגוון כלי הקשת, כינורות, צ'לים ,קונטרבס וכלי מיתר נוספים כגון מנדולינות, בוזוקי, עוד, בנג'ו, וכלי נגינה אתנים כגון סאז, ג'מבוש, ועוד.
ניתן לרכוש מיתרים מיוחדים לכלים אתנים איזוטרים.
Eldar Biton2023-08-16הכי זול שיש.אלון אליהו2023-06-20אחלה שירות אחלה מוצרים אחלה הכל, הכל אחלה.dorit boneh2023-05-04מקצוען בכלי נגינה ותיקונם. מלא ידע ונעים הליכותgeorge salib2023-03-22Fixed my guitar .. very profesionalAdi Gotlib2022-12-26תיקנתי אצל רביד שתי גיטרות מאד מרוצה. שירות מצוין ומהיר. מומלץ מאדLihi Gal2022-12-21שירות אדיב, מקצועי, נעים הליכותyossi ami2022-12-14בית חם של מוזיקה ותיקוניםᗷEᑎᒍᗩ KᑌT2022-11-01הבאתי את הגיטרה שלי לרביד לסטאפ, וכשקיבלתי אותה הופתעתי ממש לטובה. הוא גרם לה להרגיש ממש כמו חדשה וקלע בול למה שביקשתי.
בואו נדבר
התעניינת באחד מן המוצרים?
השאר פרטים ואחזור אלייך בהקדם.