לאחר תקופה מסוימת של נגינה על הגיטרה או כל כלי מיתר אחר, בין הבולטים – כינור, מנדולינה, עוד ובוזוקי וכו':
בדרך כלל מתחילה להיווצר אצל הנגן תחושה "שזה לא מה שהיה פעם", "שזה לא זה" או שהוא מגיע להחלטה שצריך לשנות משהו בגיטרה – זהו זמן טוב לעשות סט-אפ לגיטרה.
בשלב הראשון אנו נחליף את המיתרים וננקה את הכלי כולל טיפול בחמרים ושמנים לטיפול בעצים של כלי המיתר – לפניכם מספר סרטונים קצרים במטרה לעזור לכם עם החלפת המיתרים:
שינוי של עובי המיתרים (לדוגמא מ – 009 ל – 010), או שינוי הסגנון המוזיקלי של הנגן – גם הם מחייבים ביצוע סטאפ. מקרה נוסף הדורש סט-אפ הוא כאשר גיטרה נקנתה חדשה מהחנות מאחר וגיטרה חדשה בדרך כלל תבוא ללא סט-אפ מה עוד שגיטרה עברה שינוע ימי ועמידה במחסנים זמן ממושך ללא טיפול.
אפילו אם זו גיטרה יקרה ונעשה לה סט-אפ, לא תמיד הסט-אפ מתאים לנגן.
בכל מקרה גיטרה שעברה אוקיינוסים, עמדה על המדף מספר חודשים, אשר המיתרים שלה כבר ישנים, כדאי לתת לה תשומת לב ראשונית ולהתאים אותה לנגן.
חילופי עונות ושינויי מזג אוויר קיצוניים גם הם משפיעים על הגיטרה ומשנים את נוחות הנגינה בה.
ככלל אצבע, מומלץ לבצע סט-אפ לפחות אחת לחצי שנה עד שנה.
שימו לב נגנים: הסט-אפ הוא בשבילכם. הגיטרה באה במקום שני. מה זה אומר?
זה אומר שהנגן ואופי הנגינה שלו, תחושת היד שלו על הצוואר והצליל שהוא מוציא מהגיטרה, כל אלו משפיעים על האופן שבו הסט-אפ צריך להיעשות. כל הפרמטרים האלו יכולים להשתנות בסט אפ, אך חייבים בסופו של דבר לענות על רצונו וצרכיו של הנגן.
בראשית התהליך אני משוחח עם הנגן, מקשיב לנגינתו ובהתאם לכך מחליט ביחד איתו מה נדרש לגיטרה שלו. כאשר הנגן אינו נוכח (הגיטרה מועברת על ידי אדם אחר, או נציג חנות) יבוצע סט-אפ כללי לגיטרה בצורה האופטימאלית לגיטרה ולא לפי דרישות נגן ספציפי (כגון מניעת זמזומים על ידי כיוון גובה המיתרים (אקשן) באופן שלא יהיו גבוהים מדי ולא נמוכים מדי, בחירת עובי מיתרים על פי המלצת היצרן וכו').
אם מדובר בגיטרה חשמלית, קיימות האופציות:
סטייל גיבסון, סטייל פנדר, וסטייל איבנז (בכל מה שקשור לגיטרות רוק כבד עם גשר צף – פלוייד רוז).
בתחילת התהליך אני אבדוק אם יש זמזומים, אם יש תווים שקשים לנגינה או נשמעים לא טוב, אם במתיחות תווים מסוימים "נסתמים" ואם יש בעיות אינטונציה(כיוון התוים במעלה הצוואר)חריגות. כמובן שגם יבוצעו בדיקות לגבי בעיות ספציפיות אודותן הנגן התלונן.
אני ממליץ תמיד להתקין סט מיתרים חדש ולא עושה סט-אפ על מיתרים ישנים. לפני הרכבת המיתרים החדשים אני מנצל את ההזדמנות לנקות את גוף הכלי בחמרים ייעודיים ולטפל בצוואר החשוף לנקות הייטב ולמרוח אותו בשמן (אם הצוואר מרוזווד או אבוני).
לאחר מכן אני מכוון את הגיטרה לכיוון הרצוי. או הכיוון הסטנדרטי או על פי דרישות הנגן.
יש לשים לב שגיטרות המכוונות באופן השונה מהסטנדרט (כמו DROP D או Eb) מחייבות סט-אפ המתאים לכיוון זה.
לאחר הכיוון אני אבדוק שוב אם יש זמזומים או תקלות אחרות ואגש לעיקר העבודה.
אני מוודא שהצוואר ישר, או קעור בצורה הנדרשת.
במידה ולא, אני מכוון את הצוואר על ידי שינוי כיוון הטרסרואד (המוט שתומך בתוך הצוואר כנגד משקל המיתרים).
הכיוון הזה מתבצע בצורה איטית ומבוקרת ובהתאם לשיקול דעת הנובע מניסיון רב.
לאחר מכן שוב אבדוק אם יש זמזומים, סתימות של מיתרים ואגש לכוון את כל הקשור לגובה המיתרים בגשר. גשרים של גיבסון קבועים על ידי שני ברגים. לעומתם בגיטרות פנדר ניתן לשנות גם את ברגי הסטאד וגם כל אוכף בנפרד. המיתרים מכוונים בהתאם לרדיוס הצוואר.
לאחר מכן אני מכוון את הנאט (הסיפית). חלק זה חשוב מאוד ולפעמים יש צורך לשייף את החריצים או להחליף לנאט אחר. דבר זה לא כלול במחיר הסט-אפ.
לאחר כיוון הגשר, אני מתייחס לכל מיתר בנפרד ובודק את נוחות הנגינה וחריגות בצליל.
אם יש בעיות של סתימה אני פותר אותן בעזרת שינוי הגבהים. לעתים יש "הפתעות", לדוגמא – סריגים שאינם בגובה אחיד, בורות בסריגים ועוד.
לשם כך הסט-אפ לא יספיק ובמקרים אלו אעדכן את הנגן במצב הגיטרה ואמליץ בפניו על פתרונות מורכבים יותר.
לאחר מכן שוב אני בודק שהגיטרה מנגנת ומצלצלת כיאות, שאין זמזומים, אין בעיות של נוחות ואין מיתר שגבוה מהאחר בצורה עקבית,.
השלב הבא בתהליך הוא כיוון האינטונציה. האינטונציה של כל מיתר מכוונת בעזרת הברגים שמזיזים את האוכף קדימה ואחורה ומשנים את אורך המיתר כולו ביחס לצוואר. אני משווה בנקודות בצוואר את התווים בעזרת טיונר מדויק (בדרך כלל באוקטבות לכן הרבה קוראים לתהליך הזה של כיוון אנטנונציה – כיוון אוקטבות).
בשלב האחרון הנגן מוזמן לבחון את השינויים ובהתאם לשביעות רצונו אני מבצע שינויים של הרגע האחרון ומגיש את הגיטרה בתצורתה הסופית.
לרביד ניסיון רב בכל הקשור לעולם הגיטרות: תיקון גיטרות, תיקון גיטרות בס, אפקטים לגיטרה, סט-אפ (סטאפ – setup), פיקאפים (pickups), מכירת מיתרים, פדאלים לגיטרה, תיקון שברים בגוף ובצוואר, תיקוני צבע ועוד..
רביד עובד בסדנה פרטית, הממוקמת ברחובות, לבאים לחנות כלי נגינה מכיוון נס ציונה , ראשון לציון (ראשל"צ) , חולון, מומלץ לנסוע ברחוב הרצל.
לבאים מכיוון צומת ביל"ו ,מודיעין, גדרה, מזכרת בתיה , רמלה, לוד, אשדוד, יבנה, מומלץ להגיע דרך צומת בי"לו. בבית המלאכה שלו תוכלו להתרשם מעבודותיו וממקצועיותו.
בצמוד לבית המלאכה יש מבחר כלי נגינה למכירה,מגברים ומוצרים נלווים, חדשים ומשומשים במחירים ותנאי תשלום נוחים. בין היתר רביד מתקן ומשפץ את כל מגוון כלי הקשת, כינורות, צ'לים ,קונטרבס וכלי מיתר נוספים כגון מנדולינות, בוזוקי, עוד, בנג'ו, וכלי נגינה אתנים כגון סאז, ג'מבוש, ועוד.
ניתן לרכוש מיתרים מיוחדים לכלים אתנים איזוטרים.
בואו נדבר
התעניינת באחד מן המוצרים?
השאר פרטים ואחזור אלייך בהקדם.